Par velotreku

Ne tikai republikā, bet visas Padomju Savienības mērogā Ventspils bijusi slavena ar treka velosportu. Šajā sakarā mūsu pilsētu zināja visi PSRS velosportisti, tiesneši, šī sporta draugi un līdzjutēji. Ventspilī, kā zinām pēc aprakstiem, treki eksistējuši pat pirms Pirmā pasaules kara un gadu gaitā tie pilnveidojušies. Es atceros velotreku Latvijas Republikas laikā, kurā sacentās ne tikai mūsu republikas, bet arī somu, vācu, poļu un citu kaimiņtautu sportisti. Jau pirms Lielā Tēvijas kara sporta biedrības “Spars” velotrekā notika starptautiska rakstura sacensības. Tā laika treks bija veidots no apļiem ar taisnēm. Apļi bija veidoti no stāvus liktiem dēļiem, bet taisnes grantētas. Šajā trekā notika arī motosacīkstes. Kara laikā treku vācieši nojauca, bet pēc kara to ātri atjaunoja tādā pašā veidā. Ilgu laiku sporta dzīvē aktīvi darbojās Dullis. Pēc viņa ierosinājuma 50. gadu otrajā pusē tapa jauns treks. Pirmo reizi no latām, tos novietojot garenvirzienā. Tas ievērojami uzlaboja treku. Taču jaunā treka celtniecībā pietrūka pieredzes un prasmes, tādēļ tika pieļauti daudzi trūkumi – neprecīza treka ģeometrija, loki, virāžas. Arī klāja balsta konstrukcijas bija novietotas uz grunts, klāja apakša bez ventilācijas. Tā visa rezultātā treka mūžs nebija ilgs. 1964. gada februāri tika pieņemts lēmums treku pārbūvēt. Lēmuma realizācija sākās nekavējoties, jo ļoti asi un konkrēti par treka celtniecību ar RCP spēkiem izvirzīja toreizējais partijas komitejas sekretārs Lomaks un izpildkomitejas plānu daļas vadītājs J.Naļlvalko. Aprīli darbi tika uzsākti, jūnijā jau pabeigti. Ar precizitāti līdz milimetram bija uzbūvēts tanī laikā jauna tipa treks. Tā slava pēc pirmajām vissavienības sacensībām noskanēja pa visu Padomju Savienību.

Intervijas ar Ventspils velotreka veterāniem

Intervija ar velosporta treneri Viesturu Riekstiņu

Foto galerija